Eudicella + Cyprolais

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Plaats reactie
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Eudicella + Cyprolais

Bericht door Arietuur »

twee vraagjes; Ik heb een eenzaam eudicella smithi bertherandi vrouwtje maar wil haar bak eigenlijk gaan gebruiken. Zou ik haar veilig tussen de Cyprolais hornimani kunnen zetten zonder dat dit kruist? Ik neem aan van wel omdat het geheel andere soorten zijn maar wil het toch even zeker weten.

Daarnaast mijn wat ingewikkeldere vraag, hoelang na bevruchting/overleiden van het mannetje kan een vrouwtje nog eitjes leggen? Daarop volgen uit nieuwsgierigheid nog een paar vragen; moet een vrouwtje voor elk eitje bevrucht worden? Is een eenmalige bevruchting genoeg voor het hele leven van een vrouwtje?

Iets irrelevants tussendoor: xd
Wat mij opvalt is dat pachnoda's eigenlijk net konijntjes zijn, even dr op huppen en klaar. Deze zie ik echt heeel zelden paren. De mecynorrhina's of cellorrhina's zijn echt altijd en eeuwig aan het paren. Gek dat hier zo'n groot verschil in zit...?
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Het mannetje plaats een spermafor, een zakje met zaadjes en hangt dit achter het vrouwtje. Als een paring goed is gelukt kan het vrouwtje gewoon eitjes blijven leggen
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Okee dan handig om te weten!
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Wellicht niet geheel on-topic maar mijn vraag sluit hier enigszins op aan.

Enig idee hoe het zit met meerdere achtereenvolgende paringen met verschillende mannetjes?

Ik heb me jaren geleden een keer verdiept in de gigantische en bizarre verscheidenheid aan geslachtsorganen bij insecten. (Je moet maar een hobby hebben hè ;)) Daar worden nogal wat verschillende strategieën gebruikt om nageslacht te garanderen. Zo plamuren sommige mannetjes na het plaatsen van de spermatofoor alles dicht om te voorkomen dat andere mannetjes nog kunnen paren, en weer andere mannetjes hebben 'tools' bij om het plamuursel en de spermatofoor weer te verwijderen om zo alsnog het vrouwtje te kunnen bevruchten.

Nou kan ik me niet zo snel herinneren hoe dat bij kevers eraan toe ging en de kans is groot dat het ook binnen de kevers sterk varieert. De reden waarom ik er nu mee bezig ben is omdat ik laatst een aantal M.t.ugandensis vrouwtjes over heb laten vliegen om aan mijn mannen te koppelen. Tijdens het uitpakken van de bakjes vond ik al een aantal eitjes dus minimaal één van de vrouwtjes heeft gepaard. Omdat ik ze liever toch met mijn eigen mannen zou laten paren om de kweeklijnen te kruisen heb ik ze wel gewoon bij mijn mannen gezet. Maar nu vraag ik me af of het überhaupt zin heeft.

De vraag is dan ook of iemand weet wat er gebeurt wanneer een vrouwtje dat al bevrucht is door een ander mannetje nu ook gaat paren met een van die van mij? Blijft ze gewoon de spermatofoor van het eerste mannetje gebruiken of verwijderd het tweede mannetje deze en plaats hij een nieuwe?
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Geen idee of je de spermatofoor (zat er effe flink naast in mijn eerdere bericht :mrgreen: ). zelf kan verwijderden met een pincetje. Ik heb ze al een aantal maal zien zitten bij mijn dames (maar nog mooi zelf verwijderd). Ze zitten met een soort haakje vast.

Ongelooflijk balen dat ze al gepaard hebben maar ik denk dat je nog steeds een kans hebt daar je eigen man erbij te zetten.
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Ooh bizar! Nu je t zegt heb ik dit ook al eens gezien bij verschillende wandelende takken soorten en had toen geen idee wat dat was
Plaats reactie