Jungle Earth

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Rick97
L2
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:41

Jungle Earth

Bericht door Rick97 »

Iemand ervaring met Exo Terra Jungle Earth?
Ik zoek een bodembedekking voor een terrarium (60x40 grondoppervlak),
met daarin pachnoda's (marginata of sinuata) en PSG 9-wandelende takken.
Toevallig zag ik Jungle Earth staan: https://zoostunter.luondo.nl/barkhoutcocos

Dus, iemand ervaring of tips?
Insecten zijn ondergewaardeerde huisdieren...
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Verruit het beste is gewoon het bekende bos substraat, veeg de bovenste laag grove bladeren in een beuken/eiken bos weg en vul een flinke zak met de humus die je hier vind, geweldig spul voor wandelende takken en kevers. Aan troep op internet heb je niets:-)
Rick97
L2
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:41

Bericht door Rick97 »

Hoe vaak is verversen dan nodig? (ook rekening houdend met wandelende takken-eitjes)
Insecten zijn ondergewaardeerde huisdieren...
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Ik doe het zo; als de kweek eenmaal loopt zoek ik eens in de maand de larven uit het substraat en doe deze in een andere curver box. Op deze mannier kun je rustig 6 maanden doen voor je het substraat hoeft te verversen. Als het substraat erg fijn word en er zichtbaar veel larven uitwerpselen aanwezig zijn word het echt hoog tijd voor vervanging. De percentage takken eitjes dat uitkomt zal iets lager zijn dan normaal maar deze kun je er gewoon in laten zitten, of in het geval van de psg 9 er eventueel tussenuit zoeken als je toch larven aan het zoeken bent. De nimfen komen anders vanzelf te voorschijn:)
Rick97
L2
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:41

Bericht door Rick97 »

Bedankt!

Ik hoop zsm wat humus te kunnen gaan halen.
Heb jij geen probleem met overbevolking van PSG 9?
Of is een overschot gemakkelijk van de hand te doen?
Insecten zijn ondergewaardeerde huisdieren...
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Nop geen last van overbevolking. Ik zorg ervoor dat ik niet te veel volwassen krijg door op tijd nimfen weg te doen, dit is inderdaad geen enkel probleem!
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

@ Rick: het is wel zo dat, als je geen kweekplannen hebt, kan je gewoon die cocospeat gebruiken. Echter, om kweken op te zetten moet je zowiezo bladhumus voorzien.

Mvg,
Tom
Rick97
L2
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:41

Bericht door Rick97 »

Bahamut, specifiek kweken hoef ik niet per se, maar omdat pachnoda's nou niet bepaald
een hoge leeftijd halen is (een beetje) kweken wel noodzakelijk om niet constant nieuwe kevers te moeten kopen.
Insecten zijn ondergewaardeerde huisdieren...
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Pachnoda's halen bij mij meestal juist wel hoge leeftijden. Wat vind jij dan een korte leeftijd ?
Rick97
L2
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:41

Bericht door Rick97 »

In absolute aantallen halen veel ongewervelden niet zo'n hoge leeftijd (> 1 jaar)
De gehele cyclus van bv de gewone rozenkever is, voor zover ik gehoord hebt, tussen de 5 en 10 maanden.
In de tijd dat ik één (gezonde) grasparkiet heb kunnen er makkelijk 10-15 generaties pachnoda's opkomen en sterven.

Met een beetje pech moet ik 3 keer per jaar nieuwe kopen, plus dat ze praktisch 'vanzelf' kweken
als ik eens in de zoveel tijd was substraat erbij haal, dus dat lijkt me veel voordeliger.
Insecten zijn ondergewaardeerde huisdieren...
Plaats reactie