Afsluiten aquarium

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Afsluiten aquarium

Bericht door Arnwald »

Hoe sluiten jullie de bovenkant van het aquarium af? Ik heb er een vliegenraam opgelegd maar het probleem is dat de kevers meeste van de tijd ondersteboven aan het vliegengaas hangen. Ze haken dan vast met hun klauwen en kunnen maar moeilijk meer losraken. Als je er een glasplaat op legt, dan heb je natuurlijk geen verse lucht meer.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Hoi Arno,

Een vliegenraam als dak is geen goed plan. Dan verdampt het vocht in het substraat veel te snel wat ervoor zorgt dat alles uitdroogt. Dan kun je elke dag aan het sproeien blijven, wat zorgt voor onnodig veel variatie van de leefomgeving van je kevers en wat kan resulteren in een tegenvallende kweek.
Een glazen plaat is wat dat betreft een betere optie omdat de temperatuur en luchtvochtigheid in de bak dan stabieler blijft. Als je die plaat dan net niet perfect aan laat sluiten kan er voldoende lucht bij hoor.

Succes!
GogoAmigo
L2
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 06:44

Bericht door GogoAmigo »

Wat ik doe bij de bakken is het volgende,

ik heb het over 60 cm breed Juwel aquariums die ik gebruik als keverbakken.
Gewoon de plastic deksel naar behoren er op plaatsen en dan aan de achterzijde; waar de ''stekkers'' normaliter doorheen kunnen, een stukje spons insteken. Deze kan je op maat knippen, er in steken en kevers komen er dan ook niet uit. De TL in de bakken gebruik is als licht en staan op een timer. Bij verwarmen is natuurlijk op vele manieren te doen als warmtemat / spotje / warmtekabel etc.
Hoop dat je er iets aan heb,
Keverliefhebber uit Wijchen
''Wat je geeft is wat je krijgt''
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

Zal inderdaad iets anders moeten vinden. Er maakte een eudicella een gat in en hij was er vandoor samen met een vrouwtje. Bleven gelukkig bij de lamp zitten. Ik ga er 2 plexi platen opleggen.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Larven en imago's zijn uitbreek masters :twisted: Wat ik bij oude aquariums vaak deed is een houten raamwerk met insecten gaas (aluminium) onder de licht bak plaatsen. Zo komen ze er niet uit en heb je iets meer verluchting doordat de kap iets hoger ligt. Misschien heb je er wat aan. Nooit iets met lappen stof dichtmaken. De pootjes raken erg snel verstrikt.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Ik gebruik inderdaad ook plexiglasplaten, waarin ik proefondervindelijk tot het juiste aantal gaten heb geboord. Zodoende is er voldoende uitwisseling van lucht, maar blijft de vochtigheid behoorlijk op peil. Gaten van stekkers onder een bij het aquarium behorend deksel afdichten met een spons wil bij de meeste soorten inderdaad ook prima, al heb ik bij Dorcus titanus wel eens meegemaakt dat de spons aan stukken werd gereten.
Plaats reactie