Eudicella gralli mechowi hubini

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Eudicella gralli mechowi hubini

Bericht door Hansje Pansje »

Een paar weken geleden heb van iemand zijn kever, cocons en larven ( Eudicella gralli mechowi hubini ) gehad. Normaal gesproken bereid ik me altijd voor als ik aan nieuwe beesten begin maar dat was nu dus niet het geval. Ik houd ze zoals me verteld was maar hier lees ik toch hele andere aanbevelingen. Ze zitten nu met z’n alle in 1 bak met een flinke laag potgrond ( en uiteraard fruit en groente ), thats it. Hier lees ik bladeren, rot hout en het gescheiden houden van larf, cocon en volwassen. Graag wat advies van de ervaringsdeskundige over de beste manier van huisvesten en het ( be ) houden van de larven en coconnen.
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

potgrond is enkel te gebruiken om de imago's eieren in te laten leggen.
er zit niet veel voedsel in voor de larven.
(waarschijnlijk zitten ze nu vlak onder het fruit, dit eten ze namelijk wel)
beter is om wat oude bosgrond te zoeken van vorig jaar (uit loofbossen).
dit is prima voedsel voor de larven.
de cocons kan je laten zitten maar eruit halen is ook een optie.
leg die dan in een afgesloten bakje (met wat kleine gaatjes voor de ventilatie) op een laag vochtige potgrond.

de vochtigheid van al het substraat kan je meten door een hand vol te nemen er dit hard samen te knijpen.
als er vocht uit komt is het te vochtig, als het uit elkaar valt als je hand opent is het te droog en als het bij elkaar blijft in een bal is het goed.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Okey dank je wel ! Eten de larven ook groente en fruit als dat onder de grond ligt ?
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

je kan dit gewoon op de grond leggen.
de imago's eten er vanaf de bovenkant van en de larven vanaf de onderkant.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Mijn advies is om gewoon wat oud hout en bosgrond erbij te stoppen. Dit is met name voor de larven beter. Ze hebben het hout(pulp) nodig voor het bouwen van een stevige cocon.
Let er wel op dat er niet (te veel) pissebedden en (nog erger) duizendpoten en ander geneuzel meekomt. Deze jongens houden namelijk wel van een sappig larfje. Verder moet er erop letten dat je geen dennenhout/naalden in je substraat hebt. (hoewel dit een omstreden feit is bestaat de kans dat dit slecht is voor je larven)

Verder is het goed om af en toe wat katten/ hondenbrokken bij te voeren (liefst zo goedkoop mogelijk, bij de duurdere varianten zit conserveringsmiddel wat slecht is voor de larven). Door het voeren van brokken voorkom je mogelijke kannibalisme en worden je larven sterker.

Verder kun je door je larven / imago's / cocons te scheiden meer controle houden. Je weet dan hoe je populatie zich ontwikkelt en je voorkomt dat je door een foutje in 1x je hele kweek kwijt bent.

Kijk voor meer informatie eens naar de caresheet van Bahamut
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
rhino
Pop
Berichten: 166
Lid geworden op: do 14 jan 2010, 07:04

Bericht door rhino »

is het ook goed als je er alleen houtvezel in doet? In deze tijd van het jaar is het weer nogal slecht.
Geduld hebben is een schone zaak.
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

rhino schreef:is het ook goed als je er alleen houtvezel in doet? In deze tijd van het jaar is het weer nogal slecht.
waarin en waarvoor? wees even duidelijk in je vragen
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Plaats reactie