blad/hout drogen?

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vliet057
L1
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 16:18

blad/hout drogen?

Bericht door vliet057 »

Hallo,

ik ben vandaag even naar het bos geweest om een flinke partij bladeren en hout te halen, allemaal zeiknat natuurlijk.
Ik heb het rot hout in de oven gestopt maar daar werd een soort warme moes van in plaats van dat het vocht eruit ging.
De bladeren worden wel droog in de oven maar het zijn er zo veel dat ik daar een hele middag mee bezig ben.
Ik heb het nu in een leeg terrarium gestopt met een warmtelamp erop, maar ik gok dat het zo ook wel even gaat duren voordat het droog is.
Weten jullie een snelle manier om blad/hout te drogen?
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hallo,

Gewoon aan de lucht drogen volstaat om het na enkele dagen tot een goede vochtigheid te brengen (ook geregeld doormengen omdat de bovenste laag logischerwijze sneller opdroogt).
Gebruikersavatar
vliet057
L1
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 16:18

Bericht door vliet057 »

Ja dat is wel een optie maar ik heb niet echt de ruimte om het allemaal open neer te leggen en een paar dagen te wachten, ik zit op kamers dus kan het niet op een plek leggen waar ik er geen last van heb.
Ik heb het nu opgerold in een handdoek op de verwarming liggen, dat moet ook wel werken denk ik :)
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Ik laat het substraat meestal gewoon in de zakken zitten (deze laat ik ook gewoon in de kweekkamer zitten, niet echt last van, alleen een aangename bosgeur! ;) ). Wanneer de bovenkant dan uitdroogt, meng ik dus gewoon handmatig het substraat nog eens doorheen zodat geleidelijk aan de totale vochtigheid daalt.
Gebruikersavatar
vliet057
L1
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 16:18

Bericht door vliet057 »

Dan kost het inderdaad niet zoveel ruimte. Ik heb het uiteindelijk verspreid over wat handdoeken uitgelegd, dan kost het wat meer ruimte maar het was wel binnen een dag droog.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Mocht je een stukje tuin of een balkon tot je beschikking hebben, kun je altijd een dekbedhoes vullen met humus en dit al hangend te drogen hangen. Het vocht kan er aan de onderkant door de stof heen eruit druppelen en de wind kan door de stof heen waaien. werkt in de zomer natuurlijk iets beter dan in de winter maar met een winterzonnetje en wat wind kom je al een heel eind.
Gebruikersavatar
vliet057
L1
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 16:18

Bericht door vliet057 »

ja, die heb ik helaas ook niet.
Maar het is wel een goed idee, ik kan vast wel wat kwijt bij m'n ouders of vrienden ofzo :P
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Persoonlijk vind ik het niet zo erg als het wat nattig is maar zoals nu is het inderdaad wel zeiknat. Ik heb zelf een speciekuip in de schuur die ik vul met blad, humus en hout. (ook makkelijk als je het in het bos gaat halen, gewoon kuip in de kofferbak en rijden maar)
Deze laat ik dan een weekje in de schuur staan en daarna gebruik ik het. Het is dan prima qua vochtigheid.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Plaats reactie