Stap voor stap...........

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Plaats reactie
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Stap voor stap...........

Bericht door Petra »

Ik heb de larven van de Eudicella gralli hubini vandaag overgeplaatst in een (ronde) bak,
gaatjes in de deksel geprikt en afgesloten.
Aangezien ik het graag helemaal goed doe, hierbij de foto van mn plastic bak,
erachter staat de bak waar ze eerst in rondkropen.

Afbeelding


Waarom de verhuizing?
Ik weet dat Tom in een topic had geschreven dat larven graag naar de bodem kruipen vanwege iets hogere druk op de aarde, door een bak met deksel te gebruiken boots je de druk na(of geldt dat alleen voor bepaalde soorten? kon het topic even niet zo snel terugvinden :oops: )
Ik wil heel graag dat deze larven gaan overleven, ben dr helaas al een stuk of 5 "kwijt"
zodoende de overplaatsing, maar ik ga nu stap voor stap de ontwikkelingen volgen en hier plaatsen,
op deze manier kan ik in elk geval een check doen of ik goed bezig ben.
Je eigen gras is groener dan je denkt
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Voor Eudicella's is die zeer lichte (en ik leg de nadruk op ZEER) overdruk niet nodig. De larven van deze soort overschrijden qua dikte over het algemeen niet 1,5 cm, en wetende dat logischer wijze de substraathoogte in jouw bakje bij voorkeur steeds hoger is dan 10 cm zullen deze larven zich niet tot op de bodem ingraven (of althans niet dieper willen ingraven). ;) Dit geldt trouwens ook voor de meeste andere rozenkeversoorten (Goliathus sp. absoluut niet meegerekend).

Die zeer lichte druk geldt enkel en alleen voor grotere Dynastidae soorten waarbij kwekers wat ruimte willen uitsparen in hun dozen. Ik bedoelde dat de larven door die zeer lichte druk juist niet tot op de bodem gaan kruipen met het oog op zich nog dieper te willen ingraven, niet eten en vervolgens te vermageren of sterven...
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Ok!
Dan gaan ze weer terug de bak in die erachter staat,
hebben ze ook meer ruimte en loop ik minder kans dat ze elkaar lekker zullen gaan vinden ;)

Ik wist idd dat de lichte druk ergens voor bedoeld was,
top dat het in dit geval niet nodig is.

tevens bedenk ik me dan,
indien larven die druk wel nodig hebben dat zij wellicht ook beter apart van elkaar gehouden kunnen worden?
Je eigen gras is groener dan je denkt
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Petra schreef:Ok!
tevens bedenk ik me dan,
indien larven die druk wel nodig hebben dat zij wellicht ook beter apart van elkaar gehouden kunnen worden?
Hangt ervan af hoeveel oppervlakkige ruimte je de larven dan geeft. Ik heb bijvoorbeeld in een bak van 11 L (met lichte overdruk) telkens 2 vrouwtjes Dynastes neptunus zitten, en tot nu toe nog geen problemen gehad (ze groeien goed). ;)
De glazen terra die je als kweekbak gebruikt, hoe dek je die af (dat deksel met houten randen, is dat met gaas)?
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Ja, dat is idd een deksel met gaas.
Ik heb ook grotere plastic kweekbakken, ook die van de ikea,
dus als dat beter is, verhuis ik ze gewoon daarheen, alleen vind ik de condens op het deksel dan weer lastig, want dan wordt de bak toch te weinig geventileerd?
Of is het dan weer een kwestie van enkele kleine vakjes eruit halen, gaasje erin en daar is de ventilatie?
(en uiteraard niet hele stukken, maar aan beide uiteinden van de bak een strookje van een paar cm)
Je eigen gras is groener dan je denkt
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Die condens is juist goed hoor. Het is niet omdat er damp aan het deksel komt dat het substraat te nat is of er niet genoeg ventilatie is.
Voor de meeste larven is het juist de bedoeling dat de vochtigheid niet verdwijnt. Enkele gaatjes volstaan (opgepast wel, indien je een groot aantal larven in een bak huisvest boor je liefst 6 gaatjes ipv 4 (ik boor steeds 2 tot 4 gaatjes met een diameter van 5 mm).
Plaats reactie