Voldoende substraat?

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Zoals Titus al aangeeft is dit teveel grond. Niet elk bos heeft een dikke humus laag helaas :-( Hoe ouder het bos hoe meer er meestal ligt. Als er een dikke laag ligt voel je de grond onder je voeten een beetje veren. Als je de losse blaadjes weg veegt dan zie je een laag(je) met blad stukjes / flinters en ander fijn geworden organisch materiaal. Die laag moet je hebben. Als je het met je handen pakt ipv met de schep dan voel je veel beter welke laag je pakt. Met een schep pak je snel de grond zelf mee. Overigens word humus ook vanzelf grond als het verder verteerd.
Sher
L1
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Bericht door Sher »

Dan denk ik dat de humuslaag dus echt alleen die halve centimeter natte bladeren is, die onder de droge bladeren lag. Die laag heb ik samen met de droge bladeren weg geveegd.
Het is toch echt al een ouder bos. :?
kelvy

Bericht door kelvy »

waarschijnlijk een open bos waar de wind door kan en beukenblad verteert langzaam, dus zal waarschijnlijk weg waaien en dan ligt er geen humus.
Sher
L1
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Bericht door Sher »

Ja het is daar inderdaad wat open. Dit klinkt heel logisch. Na de vakantie trek ik gewoon wat dieper het bos in. Dan moet er iets voor me te vinden zijn. Ik weet nu in ieder geval wat ik niet moet hebben.
Sher
L1
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Bericht door Sher »

Inmiddels ben ik weer naar het bos geweest voor een nieuwe poging. Zou dit bruikbaar zijn als substraat? Het hout is zo zacht als klei en afkomstig van beuk.
Afbeelding
Afbeelding
pvweert
L2
Berichten: 80
Lid geworden op: za 06 aug 2011, 23:03

Bericht door pvweert »

Sher schreef:Inmiddels ben ik weer naar het bos geweest voor een nieuwe poging. Zou dit bruikbaar zijn als substraat? Het hout is zo zacht als klei en afkomstig van beuk.
Ziet er zeker bruikbaar uit.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Sher schreef:Inmiddels ben ik weer naar het bos geweest voor een nieuwe poging. Zou dit bruikbaar zijn als substraat? Het hout is zo zacht als klei en afkomstig van beuk.
Hoi Sher,

Dit ziet er heel goed uit. Nu moet het gaan lukken!
Sher
L1
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Bericht door Sher »

Mooi zo, dan haal ik morgen nog eens zo'n portie.
Overigens viel het me niet mee vanmorgen. Normaal zie ik nooit een mens in het bos, rond die tijd. Vanmorgen toen ik langs kwam lopen met mijn gevulde tas, waren er circa 30 mannen aan het werk. Ik moest twee keer aan de kant voor het verkeer en er stonden vier busjes geparkeerd waar ik langs moest. :shock:
Blijkbaar zag ik eruit alsof ik een vouwstoeltje en een goed boek in die tas had, want er was niemand die reageerde. :geek:
pvweert
L2
Berichten: 80
Lid geworden op: za 06 aug 2011, 23:03

Bericht door pvweert »

Sher schreef: Vanmorgen toen ik langs kwam lopen met mijn gevulde tas, waren er circa 30 mannen aan het werk.
Had je die niet even kunnen vragen een kruiwagentje humus vol te scheppen? :lol:
Sher
L1
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Bericht door Sher »

pvweert schreef:
Sher schreef: Vanmorgen toen ik langs kwam lopen met mijn gevulde tas, waren er circa 30 mannen aan het werk.
Had je die niet even kunnen vragen een kruiwagentje humus vol te scheppen? :lol:
Waarschijnlijk had ik dan nu nog in het bos gestaan, om uit te leggen wat humus is en dat kevers een metamorfose doormaken en dan larven zijn en.......
Plaats reactie