Eerste kever terrarium

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Plaats reactie
Row
Ei
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 22 jun 2011, 15:28

Eerste kever terrarium

Bericht door Row »

Hallo allemaal,

Ik krijg al snel larven en kevers toegestuurd van de Chlorocala africana africana. Nu is dit mijn eerste kever soort en is dus alles nieuw.
Vandaag ben ik bezig geweest met het inrichten van de kever en larvenbak. Uit het bos heb ik een mix van rotte eikenbladeren gehaald
en dit in allebei de bakken geplaatst. Ook heb ik een heel klein beetje potgrond er doorheen gemixt. Het meeste ongedierte heb ik
eruit proberen te halen. De bodems in allebei de bakken zijn 10cm of hoger.
In allebei de bakken is het rond de 22/23 graden. Ik heb wat foto's toegevoegd zodat jullie misschien
nog tips hebben of opmerkingen. Zou ik een klein nep plantje er in plaatsen? Of zeggen jullie van niet doen? Ik hoor het graag!

Foto's keverbak:
Afbeelding
Afbeelding

Foto's Larvenbak:
Afbeelding
Afbeelding

Groetjes, Rowin
mark van de Hoef
L2
Berichten: 61
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 21:20

Bericht door mark van de Hoef »

Hoi rowin,
Als je er zeker van wilt zijn dat je grond vrij is van beestjes/ schimmelsporen kan je het 2 minuten in de magnetron heel heet maken. ps neem een oude magnetron .
voor de rest ziet het er prima uit.
Groeten Mark van de Hoef
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

de bak die je voor je larven wilt gebruiken is niet echt geschikt.
door het roosterdeksel zal teveel vocht ontsnappen en kan je substraat te snel uitdrogen.
beter is om een afgesloten deksel te gebruiken.

de meeste beestjes die in je substraat zitten zijn niet gevaarlijk.
enkel ritnaalden en te veel duizendpoten haal ik er uit
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Row
Ei
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 22 jun 2011, 15:28

Bericht door Row »

Bedankt voor jullie reacties. Zou ik het grond in de faunabox niet een keer per week met een planenspuit vochtig kunnen houden? Of moet ik de larven echt in een afgesloten bak plaatsen?
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

je kan het proberen vochtig te houden maar uitdrogen gaat erg snel.
beter is om een afgesloten bak te gebruiken
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
jeroen
Dynastes neptunes
Berichten: 309
Lid geworden op: zo 05 jun 2011, 19:09

Bericht door jeroen »

je moet niks het is gewoon beter en makkelijker als je een afgesloten bak gebruikt
want dan droogt de grond niet zo snel uit en hoef je ook niet zo vaak te sproeien.
1 keer per week sproeien is misschien te weinig als je ze in een faunabox houd.
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Bericht door phasmwave »

Je kan natuurlijk wel plasticfolie (vershoudfolie of iets dergelijks) tussen het deksel van de faunabox klemmen, zo dat er langs beide kanten nog een kiertje voor verluchting is. Op die manier kan je ook goed volwassen kever(tjes) in faunaboxen houden. Je kan ook makkelijk ventilatie en RV regelen op die manier (kevers hebben vaak wat meer ventilatie nodig dan de larven).

Grtz
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Leuk Rowin ! Nep plantjes is geen probleem, het is net wat je zelf mooier vind... Echte planten is ook heel mooi maar bijna onmogelijk... de larven vreten de wortels aan en woelen de planten zo omver :mrgreen:
Voor de larven word vaak een Samla bak van de Ikea gebruikt. Het is iets wat flexibel (barst niet direct als je hem stoot of laat vallen) doorzichtig plastic (zie je je larven ed goed) met een deksel. Als je een paar kleine gaatjes in de zijkant onder het deksel boort voorzichtig met wat erachter als tegendruk) of smelt (met soldeerbout) ben je klaar. De bakken zijn erg goedkoop en zijn handig te stapelen.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hallo Rowin,

Er mag ook meer substraat aan de larvenbak toegevoegd worden (zo lijkt die vrij ondiep), de vochtigheid zal dan ook iets beter behouden worden. Nu, bij Chlorocala's is een diepte van 10 cm net voldoende, maar hoger is beter (dan maken ze hun cocons niet volledig op de bodem van de bak).
Plaats reactie