potgrond

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
indiaantje
L2
Berichten: 93
Lid geworden op: za 30 jul 2011, 14:31

potgrond

Bericht door indiaantje »

ik lees hier veel dat er mensen zijn die potgrond mengen met grond uit het bos om het zo wat luchtiger te maken , nu was ik vandaag in de winkel aan het zoeken naar goede potgrond , maar welke nemen? bij velen zitten er al meststoffen in en bij de andere organisch bodemverbeterend middel , zoals kippe en koemest maar daar zit ook gemalen dennenaalden in

wie weet raad

thx
mark
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Volgens mij staan de toevoegingen op de zak. Zou de minst schadelijke kiezen :mrgreen: welke dat is weet ik niet. Hoor wel veel over stekgrond de laatste tijd. Zelf ben ik er onlangs mee gestopt omdat er steeds fungus gnats (rouwvarenmug) uit kwamen / in zaten. Petra heeft er meer info over opgezocht
en vond planten forums waar dit ook een probleem was.
indiaantje
L2
Berichten: 93
Lid geworden op: za 30 jul 2011, 14:31

Bericht door indiaantje »

dat is juist het probleem heb 35min niets anders gedaan dan zakken omdraaien en lezen wat er aanwezig was , op den duur ben ik het gewoon afgestapt in alles zat wel iets in wat er niet echt thuishoorde :cry:
daarom dat ik de vraag hier stelde mss dat er mensen waren die het juiste produkt/merk gevonden had

grtz
mark
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Grond uit het bos meenemen mits het niet te veel klei is ?!? :=|
indiaantje
L2
Berichten: 93
Lid geworden op: za 30 jul 2011, 14:31

Bericht door indiaantje »

heb ik al , die wou ik iets luchtiger maken , indien dat echt nodig is eigentlijk
is voor men showbakje zelf en bruin is maar bruin ;)
Bas Z
L1
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 22:57

Bericht door Bas Z »

Waarom meng je het niet met eco earth?

Wat ik hier geleerd heb zit er niets bijzonders in maar het is wel mooie luchtige grond.

Gr Bas
Fjaril
Ei
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 21 mar 2010, 01:13

Bericht door Fjaril »

Een aantal maanden geleden had ik dus ook heel hard gezocht bij het tuincentrum.. ik kwam uit bij Tuinaarde. Daar zit volgens mij niet veel schadelijks in.. dacht ik... maar nu heb ik dus ontzettend veel last van vliegjes. Ik heb net even gekeken naar een omschrijving van de rouwmug die hier in dit topic genoemd word en dat zou m wel eens kunnen zijn. Heel lastig, want het zijn er echt veel..

Eergisteren had ik mijn hele 'showbak' leeggehaald (grond wel bewaard, ivm eitjes). Helemaal vol nieuwe tuinaarde gedaan, alles weer netjes terug (boomstronk, plantje, etc). En nu zit de hele bak weer vol met die vieze vliegjes.
Conclusie: die tuinaarde die ik had is ook niet echt geschikt.

Ben trouwens wel nieuwsgierig naar die Eco earth. Wat is dat en waar kun je het krijgen?
indiaantje
L2
Berichten: 93
Lid geworden op: za 30 jul 2011, 14:31

Bericht door indiaantje »

Eco earth is van zoo med , ik dacht dat cocos niet geschikt was voor de bak , maar het dient dan toch ook maar om te verluchten/vochthoudend , ben ze vandaag niet tegen gekomen in de winkel maar we zoeken wel verder


grtz
mark
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Geen flauw idee wat eco earth is of de samenstelling/inhoud. Verdere verluchting in je showbak is eigenlijk niet nodig hoor en als de laag dik genoeg is houd het vanzelf vocht genoeg vast ! ;)

Hier de beschrijving en link : http://www.zoomed.eu/Nederlands/bodembe ... 0Earth.htm

ECO EARTH ® is een natuurlijk cocosvezel substraat met ideale eigenschappen voor gravende dieren zoals bvb.: doosschildpadden, bosschildpadden, heremietkrabben, salamanders, padden, kikkers, vogelspinnen en insecten.

Uitstekend geschikt voor NATUURLIJKE TERRARIUMS.

Verhoogt de luchtvochtigheid in uw terrarium.

ECO EARTH ® is verkrijgbaar als geperste blok, of als losse “instant” bodembedekking.
indiaantje
L2
Berichten: 93
Lid geworden op: za 30 jul 2011, 14:31

Bericht door indiaantje »

thx Hans voor de verdere info
we komen er wel uit denk ik wat het beste resultaat zal zijn eens ik een deftige kweek er heb opzitten , met vallen en opstaan zeker ;)

grtz
mark
Laatst gewijzigd door indiaantje op zo 14 aug 2011, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie