net gestart

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Plaats reactie
indiaantje
L2
Berichten: 93
Lid geworden op: za 30 jul 2011, 14:31

net gestart

Bericht door indiaantje »

hey
vandaag eens naar de kelder getrokken en daar men exo terra bakje vanonder het stof gehaald , deze volledig gereinigd
het vrouwtje was naar de reptielen winkel geweest om krekels op te halen en daar zaten chlorocala oertzeni
wel aan de prijzige kant 15€ voor 5 stuks , maar ze kon het haar niet laten en heeft ze meegebracht , naar het schijnt zitten ze al in cocon stadia dus ga ik het potje niet opendoen om te kijken

dus net terug van een wandeling aan de vijvers in de buurt en daar al wat grond van onder een eik gaan halen wat takken en verse bladeren afgeknipt om te laten drogen
nu alles in de diepvries zetten voor ongewenste diertjes te doden en dan kan ik verder (hoop ik)

als ik iets verkeerd doe laat het zeker en vast weten

kwa verlichting ben ik er nog niet uit 25w 40w of 60w bakje is 45x45x45 of zoiets

foto's volgen later wel

grtz
mark
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Ha Mark,

ik zou in een dergelijk bakje max 25w aan verlichting doen ivm te snel uitdrogen van de grond,
dan gaat je aankomende kweek om zeep.
Qua blad kan je het beste naar een bos gaan en daar een beetje onder de bomen je blad en humus weghalen.
Je kan het idd invriezen of in de magnetron doen, of helemaal niet om een natuurlijk evenwicht te behouden aangevuld met pissebedden.

Je kan best wel in het bakje met de cocons kijken zolang je de cocon niet open maakt.
Weet je wel hoeveel mannen en hoeveel vrouwen je gekocht hebt???
Want om met 4 mannen op 1 vrouw te zitten is niet ideaal denk ik zo ;)
(de verkoper zou in principe wel moeten weten wat hij/zij verkocht heeft)

Ik vind de prijs overigens niet erg heftig voor het aantal dat je gekocht hebt,
wel vind ik het heftig als je waarschijnlijk niet weet wat er in de cocons zit en je dus met allemaal mannen opgescheept komt te zitten.
Beter regelen jullie nog even een soort van "omruil garantie" bij de reptielenwinkel,
het is bij deze soort alleen aan de onderkant van de kever te zien of het een man of een vrouw betreft,
in L3 schijn je het met een loep te kunnen zien maar dan moet je weten waar je naar moet kijken.

Uiteraard veel plezier met het wachten op de kevers,
ik ben benieuwd wanneer ze uit de cocon zullen komen :D

Hier is het topic van Bahamut met wat fotos van het blad en humus wat hij haalt;
viewtopic.php?f=17&t=1001


*Met dank aan Thijs voor de reactie in het topic, scheelt mij zoeken :D
Je eigen gras is groener dan je denkt
indiaantje
L2
Berichten: 93
Lid geworden op: za 30 jul 2011, 14:31

Bericht door indiaantje »

bedankt voor de info Petra , ik was er helaas niet bij
dus kan ik julie niets vertellen over hoeveel van elk

het blad en humus komt inderdaad vanonder eikebomen , zeer handig en er een leuke romantische wandeling aan over gehouden :lol:

net ff in de doos gekeken volgens mij 4 cocons en 2 die nog wat rondkruipen , weet niet of dit julie iets zegt , maar bij de eene was zijn gat volledig zwart de andere was het zwart versprijd in 3 delen laat me zegge man / vrouw of gewoon poep di daar zit ?

heb proberen foto's te nemen maar die zijn niet denderend goed om iets deftig te kunnen zien

grtz
mark
indiaantje
L2
Berichten: 93
Lid geworden op: za 30 jul 2011, 14:31

Bericht door indiaantje »

toch nog gelukt om foto's te nemen via de camera; hopelijk zien julie er iets op

grtz
mark
Bijlagen
010.JPG
007.JPG
003.JPG
indiaantje
L2
Berichten: 93
Lid geworden op: za 30 jul 2011, 14:31

Bericht door indiaantje »

laatste
Bijlagen
011.JPG
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Het ziet er uit als mooie larven, maar het zegt op dit moment weinig, je hebt in elk geval wel leuke larven :D
Over de cocons is niets te zeggen ik zou zeker even terug gaan als dat mogelijk is want vanuit punt vind ik het best prijzig geweest,
het is nu een soort grabbelton, wie weet wat je gekocht hebt en wat eruit komt ;)

Bij de larven van deze kleinere soorten moet je met een loep naar de onderkant vh achterlijf kijken,
maar wat er precies te zien valt weet ik helaas niet :(
De grotere soorten zie je een stip of geen stip en dat duidt het geslacht aan,
maar helaas is dat bij deze soort niet.

In elk geval heel erg veel plezier met je larven, het is uiteraard super dat je zo verrast bent :D

* kans is trouwens groot dat ze in de reptielenwinkel ook niet weten waar ze het over hebben,
dus een regeling treffen dat je het om mag ruilen op een 3/3 verhouding zou leuk zijn,
zo niet heb ik tegen de tijd dat die van jou uitkomen genoeg cocons liggen om je kweek in de juiste balans te krijgen :D
Je eigen gras is groener dan je denkt
indiaantje
L2
Berichten: 93
Lid geworden op: za 30 jul 2011, 14:31

Bericht door indiaantje »

alvast bedankt voor het aanbod Petra
leergeld noemen ze dat zeker
hij zal me niet int zak zetten hij kent me wel en weet tot wat ik in staat ben
heeft me altyd al goed geholpen op gebied van baardagamen, ieder zijn sterk punt zeker
hij kweekt ze zelf niet ofzo hij bied ze enkel aan; hij weet er wel wat van maar niet om te zeggen het van het

we zien wel hoe het uitdraait zeker ,dit is het nadeel het wachten tot ze uitkomen en dan pas kan je zeggen van hoe en wat
in frankrijk hadden ze er ook op de site staan , voor een mooiere prijs maar vondt het nog wat vroeg om nu al ergens te bestellen en doe het liever bij mensen die ik weet dat ik er terecht kan , winkel in de buurt of forum voor uitleg

dus bij deze als er mensen zijn die er aanbieden ik hoor het dan wel , moeten wel bereid zijn om ze naar belgie op te sturen

toch bedankt voor de reactie

grtz
mark
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Ha Mark,

ach weet je, het "probleem" is dat de diertjes een interessant nieuw iets zijn voor "dierenwinkels" maar ze hebben vaak geen idee wat ze in huis hebben of welke verzorging ze nodig hebben.
Het wordt gezien als handel en zo heel gek vind ik de prijs niet als je weet wat je koopt.
Denk dat de beste man/vrouw zich er echt niet bewust van is én je krijgt gewoon leuke vreedzame kevertjes eruit,
dus echt duurkoop is het zeker niet geweest :D
Ook zijn het erg leuke diertjes om te houden, als ze een beetje takjes en hoogte hebben zal je ze best veel zien vliegen ;)
Je eigen gras is groener dan je denkt
Plaats reactie