Bak met mogelijkheden...

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bak met mogelijkheden...

Bericht door Helico »

Heb een bak van 80 x 40 x 50, er zitten kevers in (2) en tig poppen Pachnoda's en 7 wandelende takken Calvisia Marmorata "Mulu". Met aan 1 kant verlichting, die voor de nodige warmte zorgt. Hoewel de wandelende takken voornamelijk in de bladeren zitten en af toe aan ergens anders zitten hebben ze geen last van de kever en de kever geen last van de wandelende takken, voorlopig. Moet het wel in de gaten houden. Heb alle poppen op de bodem gelegd in grond. Kan ook zo zien wat er uit gekomen is... (tot op heden 1 kever die eerder uit zijn gemaakte cocon is vertrokken en die half ingegraven in de bak lig - onderwerp elders op het forum) en 1 kever (man) die zijn rondjes maakt in de bak. Voorlopig nog rustig. Heb rond de 40 poppen liggen. 3 Soorten Pachnoda's. Moet ze wel gaan scheiden....zodra ze rond lopen....
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Even een update:

Inmiddels kruipen er 9 kevers rond, 4 Pachnoda sinuata, 4 Pachnoda marginata en 1 Pachnoda fissipunctum.
Maar er moeten nog wel een stel uitkomen. Maar ze komen langzaam te voorschijn. Maar het is wel leuk om te zien, ze lopen door de gehele bak. Ze houden wel van appel, banaan minder.
Afbeelding
Zie hier, 3 soorten....
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Leuk!!!!
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Leuk zo van alles bij elkaar!
Kunnen verschillende pachona soorten eigenlijk kruisen?
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Ik denk het wel, maar weet het niet zeker. Ik heb ze nog niet zien paren. Ook niet met "vreemde". Weet nog niet of ik ze ga scheiden, als er niet zo veel uitkomen van de 30 a 40 die ik heb, laat ik het zo. Dan ga ik de jonge larven die eventueel nog zouden komen, opkweken en kijken wat er voor vorm (qua kleur) hier uitkomt.
En deze groep geïsoleerd laten van eventueel andere groepen.
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Update:

Heb nu de bak schoon gemaakt. Heb alle cocons er uitgehaald die er nog inzaten.
Had ook nog 2 larven die ik ook nog had los gelaten in de bak, L3, zaten tegen verpoppen aan, 1 had zich inmiddels verpopt. En 1 was nog een larf maar die zal weldra verpoppen.

Had nog 10 cocons deze een beetje opgemaakt, waarvan 5 normale en 2 andere Pachnoda's. Deze 7 cocons moeten nog uitkomen, maar zijn goed. Er waren 3 cocons niet goed.

Totaal:
22 levende kevers in bak
7 cocons ook in bak, maar zijn goed, komen binnenkort uit.
2 larven in bak, 1 verpopt, 1 moet binnenkort verpoppen.

Op zich val het mij wel mee. Rond de 30 kevers. Als alles is uitgekomen.
Verzameling Pachnoda.jpg
Verzameling Pachnoda.jpg (99.43 KiB) 4645 keer bekeken
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Ga een nieuwe bak maken, waar alle kevers inkomen. Ga ook kijken of er eitjes zijn gelegd in het substraat. Heb verschillende paringen gezien, maar alleen met soortgenoten, dus ze gaan niet vreemd.

In de bak waar ze in zaten zaten ook nog wandelende takken, die laat ik zitten, zijn ook heel mooi, Calvisia Mamomatat "Mulu" en er komt nog een ander soort bij Calvisia Kneubeb.... wel gescheiden van elkaar.
Adwan
L2
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 11 jun 2021, 19:35

Bericht door Adwan »

Leuk dat je zoveel uitgekomen kevers hebt. Ik zit hier met smart te wachten op 6 cocons pachnoda . Eentje heb ik al een gaatje in gemaakt en daar zit een volgroeide kever op kleur in. Maar deze doet niets, moet ik verder peuteren? Twee anderen zijn nog wat bleekjes dus die laat ik maar met rust. Net als de rest, die laat ik dicht.
Wat een mooie takkensoort!
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Zou de kevers in cocon laten zitten totdat ze er vanzelf uitgaan. Inderdaad Calvisia marmomata "Mulu" is naar mijn mening één van de mooist gekleurde wandelende takken op de wereld. De gehele familie van Calvisia zijn trouwens kleurrijk voor zover ontdekt.
Adwan
L2
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 11 jun 2021, 19:35

Bericht door Adwan »

Even gegoogled op de Calvisia. Heel mooi, kweek je ze zelf?
Plaats reactie