Planten in het terrarium

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Gebruikersavatar
LindaK
L1
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 12:15

Planten in het terrarium

Bericht door LindaK »

Hoi,

Ik ben op zoek naar een aantal kleine planten voor in mijn keverterrarium (80x80x60)
Maar, welke soorten wel en welke niet?
Ik ben geen fan van de Orchidee :?
Natuurlijk wil ik planten die giftig voor de kevers zijn, en planten die ze helemaal op zouden eten vermijden.
Gebruikersavatar
Inge
L2
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 feb 2018, 14:24

Bericht door Inge »

Hej Linda,

De larven zijn voornamelijk boosdoeners wat betreft het dood gaan van je planten. Ze eten alles wat om zich heen zit, in dit geval dus de wortels. En zij zijn dan ook de enige die dus de plant eten. Imago's houden van zoetigheid, zolang je geen rare planten hebt die zichzelf beschermen door raar spul af te scheiden zit je denk ik goed.
Imago's kunnen ook wel veel schade aanrichten met hun poten. Zelf moet ik ook nog ondervinden welke planten wel en niet blijven staan. Ik denk zolang je kleintjes hebt er weinig mis kan gaan met je planten.
Ik ben ook nog maar een beginner, dus lees graag mee wat de kenners te vertellen hebben :)
In het bezit van:
Pijlgifkikkers: Dendrobates auratus Costa Rica, Phyllobates vittatus
Kevers: 11x Mecynorrhina Torquata Ugandensis
Gebruikersavatar
Koejj90
Imago
Berichten: 203
Lid geworden op: di 24 nov 2015, 17:14

Bericht door Koejj90 »

Planten kunnen in principe prima, maar zelf kies ik wel goedkopere soorten (zelf koop ik soms 3 kleine plantjes bij het lokale tuincentrum, in de aanbieding) bij mij worden ze in het begin soms ontworteld/uitgegraven, maar dan moet je even geduld hebben tot ze goed geworteld zijn. Als je de nieuwe larven er optijd uithaalt en in aparte kweekbakken houdt komt het vast wel goed. ;)
1525431062995-2039182901.jpg
Gebruikersavatar
Koejj90
Imago
Berichten: 203
Lid geworden op: di 24 nov 2015, 17:14

Bericht door Koejj90 »

Een luchtplantje kan ook, maar dan moet je waarschijnlijk wel wat vaker sproeien.
Bijlagen
1525431953878-1506892201.jpg
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

ik heb in mijn terrarium dezelfde bladeren zitten als bij mijn larven. ik heb de planten in een potje in de grond gezet, kan dit kwaad/ hoe kan ik dit beter doen? tips hoor ik graag!
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Het is goed om de plantjes in hun potje te laten zitten. Anders eten de larven die in de bodem kruipen de wortels op en gaan je plantjes dood. Dus, lekker laten staan zo!
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

oké
nou alleen nog vol ongeduld wachten tot de eerste pop uitkomt...
Gebruikersavatar
Koejj90
Imago
Berichten: 203
Lid geworden op: di 24 nov 2015, 17:14

Bericht door Koejj90 »

Ik heb trouwens ergens gelezen dat je met plantjes en hun potgrond wel uit moet kijken dat ze geen meststoffen bevatten, maar ik weet eigenlijk niet of meststoffen zo gevaarlijk zijn? Tot nu toe heb ik geen problemen gehad. Ik heb er eigenlijk nooit op gelet, ik koop de plantjes bij een tuincentrum dat waarschijnlijk ook wel meststoffen gebruikt..? Weet iemand wat het effect is van meststoffen op de kevers/larven en of dit inderdaad vermeden moet worden?
Gebruikersavatar
Inge
L2
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 feb 2018, 14:24

Bericht door Inge »

Meststoffen zijn voor de kevers geen probleem maar de larven kunnen er niet tegen. Ze kunnen er ziek van worden.
In het bezit van:
Pijlgifkikkers: Dendrobates auratus Costa Rica, Phyllobates vittatus
Kevers: 11x Mecynorrhina Torquata Ugandensis
Job
Ei
Berichten: 3
Lid geworden op: di 27 nov 2018, 18:38

Bericht door Job »

Ik gebruik in al mijn bakken Scindapsus sp, die het altijd goed doen.
In donkere bakken kleuren de bladeren donker en in lichtere bakken krijgen de bladeren mooie motiefjes.

Ik stek elk voorjaar een plant en dit gebruik ik in het najaar om de bakken in te richten.

Zelfs met keverlarven in de bodem blijven de planten het goed doen.
Bijlagen
IMG_20181110_141506.jpg
IMG_20181110_141519.jpg
Plaats reactie